Duitsland week 1
De kerstvakantie is net voorbij en het nieuwe beursjaar begint met veel rumoer. Om te beginnen is de olieprijs naar 100 dollar per Barrel gestegen, daarnaast bereikt Duitsland het slechte conjunctuurnieuws uit de USA met als gevolg een dalende beurs. Geen goede vooruitzichten voor de komende week.
Autoverkoop Duitsland bereikt dieptepunt
Duitsers hebben sinds de val de van de muur nog nooit zo weinig auto’s gekocht als in 2007. De afzet viel sterker tegen dan aangenomen. In totaal werden er volgens de Bond der Automobielindustrie (Verband der Automobilindustrie, VDA) bijna 3,15 miljoen nieuwe wagens verkocht. De bond rekende aan het begin van het jaar 2007 nog met een afzet van 3,4 miljoen auto’s.
Als oorzaken voor dit eerste negatieve eindresultaat sinds vier jaar en voor een daling van de afzet met 9 procent tegenover het voorafgaande jaar, wijst de bond op de verhoging van de btw, de klimaatdiscussies en stijgende brandstofprijzen. In het buitenland boekten de Duitse fabrikanten echter een productierecord van 5,7 miljoen auto’s. Zes procent meer als tijdens het recordjaar 2006. Voor 2008 rekent de branche met een lichte afzetstijging dankzij nieuwe modellen en een stijgende koopkracht.
Bron: n-tv.de
Duitse treinen blijven op de rails
De machinistenvakbond (Gewerkschaft der lokführer, GDL) zal vanaf maandag 7 januari niet gaan staken. De optie blijft echter denkbaar voor de machinisten aangezien de salarisonderhandelingen nog in volle gang zijn. Deutsche Bahn en de vakbond konden afgelopen zaterdagavond wederom geen akkoord bereiken. Aankomende maandag zullen de vergaderingen weer opgepakt worden. Beide partijen waren het echter erover eens, dat eind januari een nieuwe salarisovereenkomst bereikt zal worden.
De Deutsche Bahn kwam, gedurende het al tien maanden aanhoudende salarisconflict, de machinisten in vorm van een loonstijging van 13 procent, tegemoet. Deze hadden een stijging van minstens 10 procent verlangt. Nadat de gesprekken net voor kerst door de GDL werden afgebroken, trok de Deutsche Bahn al haar aanbiedingen weer terug.
Bron: FAZ-net
Daimler krijgt boete voor benzineslurpers
Nog nooit heeft het autoconcern Daimler zo’n hoge straf opgelegd gekregen. Voor iets meer dan 200.000 Mercedes-voertuigen, die 2006 naar de VS zijn geïmporteerd, moet de onderneming een boete van 30,3 miljoen Dollar – omgerekend 20,6 miljoen Euro- betalen. Reden voor de boeten: de auto’s verbruiken te veel brandstof. De Amerikaanse regering verlangt dat de auto’s die een onderneming produceert, gemiddeld hooguit 8,5 liter op 100 kilometer mogen rijden. Voor iedere mijl minder, die met een galon gereden kan worden, dient 55 Dollar per wagen betaald te worden.
Daimler verdedigde de misstap in het modeljaar 2006 door op de hoge vraag naar het S-Klasse model en de tegelijkertijd bijna ontbrekende vraag naar het volumemodel C-Klasse te wijzen.
Bron: Süddeutsche.de
Bron: koersalarm.nl