Europese automarkt verkeert in diep dal
In 2008 werden in Europa maar liefst 7,8 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd dan in 2007. Hiermee bereikte de autoverkoop een dieptepunt in de afgelopen 15 jaar. December was helemaal een dramatische maand, er werden 18 procent minder auto’s geregistreerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Het geplaagde General Motors werd het hardst geraakt, de autofabriek zag zijn verkopen in Europa afnemen met maar liefst 14 procent. Ook Toyota werd hard geraakt met een verkoopdaling van 12 procent.
Volkswagen zag de Europese autoverkopen met 4,4 procent afnemen, Renault SA met 6,9 procent en PSA Peugeot-Citroen met 9,1 procent. Fiat SpA verkocht 5,5 procent minder auto’s en BMW AG en Daimler AG zagen de Europese verkopen met respectievelijk 3,5 procent en 5,9 procent dalen. Het Amerikaanse Ford, dat ook zwaar onder vuur ligt, wist de schade te beperken tot 5,2 procent.