Omzet Delhaize valt met 10 procent terug in vierde kwartaal
Delhaize heeft in het vierde kwartaal van 2009 de omzet zien terugvallen met 10,1 procent op jaarbasis tot 4,87 miljard euro, mede dankzij tegenvallende omzet in de VS. Dat meldt de supermarktketen vandaag in een trading update. Een van de oorzaken van de omzetdaling in de VS is de verdere verzwakking van de dollar ten opzichte van de euro in het laatste kwartaal van 2009. Ook heeft Delhaize te kampen met lagere prijzen, die worden veroorzaakt door deflatie en dankzij een harde concurrentiestrijd. Daarnaast heeft de omzetdaling ook een boekhoudkundige oorzaak. Het jaar 2008 telde 53 weekeinden, terwijl het het afgelopen boekjaar er 52 kende. De supermarktketen draait de meeste omzet in het weekend.
Over geheel 2009 daalde de omzet in de VS met 1,3 procent tot 19 miljard dollar, of omgerekend 13,6 miljard euro. In België zag Delhaize daarentegen de omzet in 2009 met 4,7 procent toenemen tot 4,6 miljard euro. Volgens de supermarktketen is de omzetstijging in België te danken aan de nieuwe prijzenpolitiek en van promotiecampagnes van de afgelopen maanden. In Griekenland groeide de omzet bij dochter Alfa-Beta met 10 procent tot 1,5 miljard euro.
New Game Plan
In 2010 start Delhaize met het zogenoemde New Game Plan, dat gericht is op onder meer verhoogde prijsinvesteringen, versnelde winkelopeningen en winkelvernieuwingen en kostenverminderingen. Zo is het bedrijf van plan om in 2010 een Bloom-winkel en 15 minder goed presterende Food Lion-winkels te sluiten. Verder wil het detailhandelsconcern in het lopende boekjaar 120 tot 130 nieuwe winkels openen en circa 100 winkels vernieuwen.
Door: Joeri Zwart, ABM Financial News.
[email protected] of +31(0)50-711 39 93