Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

TomTom zet in op snelheid

TomTom zet in op snelheid
26 jan 2010 om 09:09

Ondanks de tegenslagen die TomTom de afgelopen maanden te verwerken kreeg, weet de navigatiespecialist zijn marges op peil te houden. Dit laat topman Harold Goddijn weten aan DFT. Licenties op kaarten bieden een marge van 50 procent en op hardware geldt een marge van 40 procent, aldus de oprichter van het bedrijf. Inmiddels is TomTom verworden van een producent van navigatiekastjes (PND) tot een leverancier van content waaronder kaartgegevens.

 

Aandeel TomTom fors onder druk Gratis navigatiesoftware

Nadat Google en Nokia recent lieten weten hun navigatiesoftware gratis beschikbaar te zullen stellen aan gebruikers, daalde het aandeel TomTom flink in waarde. Beleggers twijfelen of TomTom wel een goed antwoord heeft op deze aanvallen op het verdienmodel van de onderneming. Goddijn laat aan DFT weten niet geschrokken te zijn van de acties van de twee grootmachten. Volgens de CEO blijven gebruikers op zoek naar producten die optimaal geschikt zijn voor een bepaald doel, dit geldt volgens hem ook voor navigatieapparatuur.

 

Up-to-date

Om de concurrentie voor te blijven wil TomTom voor het einde van dit jaar elke 48 uur nieuw kaartmateriaal aanbieden aan zijn gebruikers. Dit is vele malen sneller dan de kwartaalupdate die momenteel wordt afgegeven. Eindgebruikers maken in deze een belangrijk onderdeel uit van de dataverzameling. Hoewel het maken van updates straks veel sneller gaat, moet dit ook nog commercieel een succes worden. Momenteel is de aandacht voor HD Traffic, een dienst waarbij alternatieve routes worden berekend bij files, nog niet hoog genoeg, aldus Goddijn. Slechts dertig procent van de gebruikers van een gratis proefabonnement zet deze om in een betaald abonnement.

 

Inbouwapparatuur

Tot slot ziet Goddijn goede kansen voor TomTom op het gebied van inbouwnavigatieapparatuur. In een jaar tijd heeft de onderneming nu een marktaandeel van 9 procent weten te realiseren. TomTom wil dit aandeel fors uitbreiden, waarbij Goddijn vooral kijkt naar elektrische auto’s. Naast navigatie an sich moet een systeem in de auto tevens uitrekenen op een bepaalde bestemming kan worden bereikt of dat er tussentijds langs een oplaadpunt moet worden gereden.

 

Door: Robert du Bois, ABM Financial News.
[email protected] of +31(0)50-711 39 93

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.