TMG fors geraakt door recessie
CEO Swartjes van Telegraaf Media Groep (TMG) hield donderdag zijn nieuwjaarstoespraak. Hierin gaf hij aan dat de recessie van grote invloed is geweest op de resultaten van TMG. Naar verwachting zijn de opbrengsten in 2009 met 75 miljoen euro gedaald tot 600 miljoen, uitgaande van voortgezette activiteiten. De EBITA komt met 45 miljoen euro zo’n kwart lager uit dan over 2008, zo meent de bestuursvoorzitter. In 2009 werd middels een kostenbesparingspogramma 50 miljoen euro minder kosten gemaakt. Resultaat hiervan was wel bijna 500 voltijdbanen minder. Ook ondervond TMG veel last van de waardedaling van zijn belang in het Duitse ProSiebenSat.
Vooruitzichten
Met betrekking tot de vooruitzichten gaf Swartjes aan “geen voorspelling te doen over het resultaat van 2010. Onder meer de onduidelijkheid over de economische ontwikkeling ligt daaraan ten grondslag. Zijn we uit de recessie, of wordt het toch een W-vorm? Daarnaast is Nederland ook sterk afhankelijk van internationale ontwikkelingen en hoewel licht optimisme overheerst, zijn er vooralsnog sombere verwachtingen rond de bouw, de automotive-sector en de export”.
Door: Robert du Bois, ABM Financial News.
[email protected] of +31(0)50-711 39 93