Amerikaanse consument besteedt meer tijdens inkopen feestdagen
Amerikaanse consumenten hebben 5,5 procent meer gespendeerd bij hun inkopen voor de feestdagen dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit blijkt uit gegevens van SpendingPulse, een onderdeel van Mastcard Advisors, over de periode van 5 november tot en met 24 december. Amerikanen blijken weer het nodige vertrouwen te hebben getankt. De bestedingen aan luxegoederen namen weer toe. Daarnaast kochten zij ook meer kleding, maar deze aankopen kunnen voor een deel verklaard worden door de extreme koud waarmee een deel van Amerika wordt geconfronteerd. Online retailers profiteerden ook van de barre weersomstandigheden. De online verkopen namen met maar liefst 15 procent toe. In de cijfers van SpendingPulse zijn autoverkopen niet meegenomen.
In een toelichting liet Michael McNamara van SpendingPulse weten dat waar 2009 een jaar van stabilisering was, 2010 duidelijk weer groei laat zien. McNamara beschouwd vooral de toegenomen van dure luxegoederen als teken dat er weer vertrouwen is.
Door: Robert du Bois, ABM Financial News.
[email protected]
Amsterdam: +31(0)20-845 40 59
Groningen: +31(0)50-711 39 93