Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Philips ziet opkomende markten belangrijker worden

Philips ziet opkomende markten belangrijker worden
24 jan 2011 om 08:56

Philips zag in de afgelopen maanden vooral de verkoop van consumentenproducten achter blijven. Vooral op de Westerse markten zorgde een zwak consumentenvertrouwen voor minder afzet. Met name de TV-tak presteerde slecht en leed verlies. Opkomende markten worden nog altijd belangrijker voor Philips. Het aandeel op de totale omzet ging van 31 naar 33 procent. Philips rekent er op dat de groei doorzet en dat de bijdrage aan de groepsomzet uit deze regio’s steeds verder toeneemt. In het vierde kwartaal daalde de identieke omzet van Philips in totaal met 4 procent met name door met name een tegenvallende decembermaand.

Per divisie

Philips behaalde over 2010 een EBITA marge van 10,5 procent, wat conform de doelstelling was. De marge was het hoogst bij Healthcare (15-17%) en het laagst bij Consumer Lifestyle (8-10%). Lighting zat hier tussenin met 12 tot 14 procent marge. In december liet Philips al weten dat de TV-activiteiten in 2011 weer winstgevend zijn, maar dat in 2010 nog duidelijk sprake was van moeilijke marktomstandigheden.

Kwartaalcijfers

Philips boekte een omzet van 7,4 miljard euro en wist daarop een winst te maken van 465 miljoen euro. De EBITA van het Eindhovense bedrijf kwam uit op 873 miljoen euro. Deze post werd positief beïnvloed door een eenmalige post van 83 miljoen euro. De cijfers werden voor het laatst bekend gemaakt door CEO Gerard Kleisterlee die wordt opgevolgd door Frans van Houten. In Vision2015 heeft Philips zich een autonome omzetgroei ten doel gesteld van de mondiale economische groei plus 2 procentpunt.

 

Door: Max Steenwijk, ABM Financial News.
[email protected]
Amsterdam: +31(0)20-845 40 59
Groningen: +31(0)50-711 39 93

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.