Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Nederlandse autoverkopen stijgen 25 procent in 2010

Nederlandse autoverkopen stijgen 25 procent in 2010
3 jan 2011 om 12:10

Autoverkopen in Nederland zijn in 2010 met bijna een kwart gestegen. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Vorig jaar stegen de verkopen van nieuwe personenauto’s met 24,8 procent tot 483.164 stuks. De organisaties wijten het herstel van de verkopen vooral aan het toegenomen consumentenvertrouwen. Naar verwachting worden dit jaar 480.000 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet.

“Gelukkig laten we de barre tijden van 2009 achter ons en kunnen we ons met dit getal weer gaan richten op de toekomst,” aldus Peter Janssen, directeur van RAI Vereniging in een commentaar. “We zien heel duidelijk dat de industrie een enorme innovatieslag doorvoert want wederom is de segmentshift stevig doorgezet. Van de nieuw verkochte auto’s in 2010 was een belangrijk deel schoon en zuinig en afkomstig uit het A-, B-, en C-segment.”

Het best verkochte merk in 2010 was Volkswagen, dat met 49.278 stuks een marktaandeel van 10,2 procent bemachtigde. Toyota stond met een marktaandeel van 8,47 procent op de tweede plaats, gevolgd door Peugeot met 8,21 procent. Het best verkochte model vorig jaar was de Volkswagen Polo met 13.681 stuks. Het op een na populairste model was de Peugeot 107 met 17.911 stuks.

Saab, onderdeel van Spyker, bracht vorig jaar 530 auto’s van het type 9-3 en 9-5 aan de man. Dat waren er 9 meer dan in 2009.

Door: Arne Petimezas, ABM Financial News.
[email protected]
Amsterdam: +31(0)20-845 40 59
Groningen: +31(0)50-711 39 93

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.