Schrijven gedekte calls op Heineken
Het boekjaar 2010 is afgesloten met een hoger resultaat dan verwacht. In totaal verkocht Heineken 145,9 miljoen hectoliter. De omzet steeg met bijna 10% naar 16,13 miljard euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat bedroeg 2,61 miljard euro, een stijging van 25%. Ook kostenbesparingen droegen bij tot de verbetering van de resultaten. Heineken wist in 2010 voor 280 miljoen euro de kosten te verlagen. Ook dit jaar wil het concern de kosten verlagen, maar dat zal minder zijn dan in 2010. Heineken verwacht meer mensen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika aan het bier te krijgen. In Europa, een zogeheten volwassen markt, legt de brouwer de focus op volume- en waardemarktaandeel en gaat het meer investeren in marketing en innovatie.
Na de publicatie van de meevallende cijfers schoot de koers met dik 4% omhoog naar 38,43 euro, waardoor de notering boven de bovengrens van de bandbreedte is gekomen. Op 39/40 euro ligt een zware weerstand, een barrière waar het aandeel sinds begin vorig jaar tegenaan beukt. Dat is geen uitnodiging om het aandeel nu te kopen. Technisch is het wel positief dat de bodems op een hoger niveau komen te liggen, wat een teken van kracht is. Toch moeten beleggers op dit moment niet veel verder gaan dan het schrijven van gedekte calls.