Colgate-Palmolive ziet winst terugvallen
In het vierde kwartaal heeft Colgate-Palmolive meer omzet, maar minder winst geboekt. De brutomarge stond onder druk en daalde in vergelijking tot een jaar eerder met 170 basispunten tot 57,4 procent. CEO Ian Cook wijst op hoge inkoopkosten en een hoge mate van concurrentie in combinatie met volatiele macro-economische omstandigheden.
In het afgelopen kwartaal boekte Colgate een omzet van 4.172 miljoen dollar en een nettowinst van 590 miljoen dollar. Per aandeel leverde dit 1,21 dollar op. Een jaar eerder kwam de omzet nog uit op 3.978 miljoen dollar waarop een nettowinst werd gerealiseerd van 624 miljoen dollar, ofwel 1,24 dollar per aandeel.
Colgate zag in de laatste drie maanden van 2011 de volumes met 4,0 procent stijgen en de prijzen met 3,0 procent. Het valuta effect was 2,0 procent negatief. De autonome omzetgroei kwam uit op 6,0 procent. Dit is de sterkste groei in de afgelopen zes kwartalen en is te danken aan de groei in opkomende markten. Colgate denkt deze trend in 2012 te kunnen doorzetten.
Over heel 2011 werd een omzetstijging van 7,5 procent geboekt tot een bedrag van 16.734 miljoen dollar. De nettowinst bedroeg 2.431 miljoen dollar, ofwel 4,94 dollar per aandeel. In 2010 lag de winst op 2.203 miljoen dollar en een winst per aandeel van 4,31 dollar.
Voor 2012 zet Colgate in op uitbreiding van het marktaandeel door het intensiveren van de marketing en het lanceren van nieuwe producten. De aangepaste winst per aandeel moeten met dubbele cijfers groeien.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78