Detailhandelsomzet krimpt sterker door malaise in non-food
De detailhandelsomzet in Nederland is in november in een sterker tempo gedaald. Nederlanders houden meer en meer hun hand op de knip, behalve in supermarkten. Dat blijkt vanochtend uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Vergeleken met november 2011 kromp de detailhandelsomzet met 1,5 procent. Dit was ondanks het feit dat november 2012 een positief koopdageffect had, wat 2 procentpunt aan de omzet toevoegde.
In november nam de omzet van non-food winkels sterk af met 5,7 procent. Vooral bij doet-het-zelf- witgoed- en woninginrichtingwinkels kelderde de omzet. Supermarkten boekten juist een 5,5 procent hogere omzet.
In de eerste elf maanden van 2011 nam de detailhandelsomzet af met 0,7 procent. De krimp in non-food winkels bedroeg 2,9 procent, terwijl bij supermarkten er sprake was van groei van 2,7 procent.
Koopkrachtverlies zet doorvoeren
Volgens De Nederlandsche Bank is het koopkrachtverlies als gevolg van de economische crisis de belangrijkste oorzaak van de daling van de consumentenbestedingen. DNB schatte in december dat het reële beschikbare inkomen in 2012 en 2013 van Nederlanders met 6 procent cumulatief zal dalen.
Het koopkrachtverlies is het gevolg van de zwakke arbeidsmarkt, waardoor zowel de lonen als de gewerkte uren onder staan. Dat valt samen met een hoge inflatie en overheidsbezuinigingen die, zorgen voor hogere belasting- en premiedruk.
Pas in 2014 zal er voor het eerst sinds 2009 sprake zijn van een stijging van de koopkracht, aldus DNB. Uit een recent onderzoek van de centrale bank blijkt dat bijna twee derde van de ondervraagden extra inkomsten zal gebruiken om te sparen of schulden af te lossen.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78