Sterke krimp Nederlandse consumentenbestedingen
Nederlandse huishoudens hebben in november 3,0 procent minder uitgegeven aan goederen en diensten dan in november 2011. Dit maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekend.
Volgens het CBS is er sprake van de grootste krimp van de consumptie in meer dan drie jaar. Met name de uitgaven op duurzame goederen zoals auto’s, meubelen, kleding en schoenen werden teruggeschroefd. Op jaarbasis krompen deze uitgaven zelfs met 11,8 procent.
De uitgaven aan voedings- en genotsmiddelen daalden met twee procent, terwijl de uitgaven aan overige goederen, zoals energie en motorbrandstoffen, afnamen met 3,6 procent.
De uitgaven aan diensten bleef vrijwel onveranderd ten opzichte van een jaar eerder.
De uitgaven werden onder meer geraakt door de gevolgen van de verhoging van het BTW-tarief tarief van 19 naar 21 procent per 1 oktober en de oplopende werkloosheid die de consumentenbestedingen en de lonen onder druk zet.
Vorige week bleek dat de werkloosheid steeg van 7,0 procent in november naar 7,2 procent in december. In december 2011 stond de werkloosheid nog op 5,8 procent. Dit is het gevolg van de nieuwe recessie die Nederland waarschijnlijk in het derde kwartaal is ingegaan. In het derde kwartaal kromp de economie met een forse 1,1 procent vergeleken met het tweede kwartaal.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78