Update: Amerikaanse consumentensentiment onderuit
Het sentiment onder Amerikaanse consumenten is in januari fors gedaald nadat de tijdelijke verlaging van de loonbelasting per 1 januari afliep. Dat blijkt uit het maandelijkse onderzoek van The Conference Board.
De samengestelde index voor het consumentenvertrouwen in de VS daalde in januari tot 58,6 van 66,7 in december (1985=100). Dat was lager dan de verwachting. Vooraf werd gerekend op een indexcijfer van 64,0, aldus een onderzoek van Bloomberg onder economen.
De deelindicator voor de verwachtingen daalde van 68,1 naar 59,5 en de index voor de huidige omstandigheden nam af van 64,3 naar 57,3.
“Het consumentenvertrouwen liet wederom een scherpe daling zien in januari, waardoor alle winsten die in 2012 werden geboekt zijn weggepoetst,” zei Lynn Franco van The Conference Board in een commentaar.
Volgens Franco waren consumenten met name somberder over de economische vooruitzichten en dan vooral over de eigen financiële situatie.
“De toename van de loonbelasting heeft ongetwijfeld het sentiment van consumenten gedrukt en het kan wel een tijdje duren voordat het vertrouwen weer omhoog gaat en consumenten bijkomen van hun schrikreactie over hun loonstrookje,” aldus Franco.
Als gevolg van het akkoord tussen Republikeinen en Democraten werd per 1 januari slechts een deel van de automatische bezuinigingen in het kader van de fiscal cliff teruggedraaid. Zo sneuvelde de tijdelijke verlaging van de loonbelasting met 2 procent. Voor het gemiddelde Amerikaanse huishouden met een inkomen van 50.000 dollar per jaar betekent dit dat het beschikbaar inkomen dit jaar zo’n 1.000 dollar lager zal liggen.
Update: om meer informatie toe te voegen.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78