Update: Unilever verkoopt Skippy aan Hormel Foods
Unilever heeft een definitief akkoord bereikt met Hormel Foods over de verkoop van Skippy. Met de deal is 700 miljoen dollar gemoeid.
Skippy realiseert met de wereldwijde verkoop van pindakaas een jaaromzet van circa 370 miljoen dollar.
De verkoop past volgens Unilever binnen de ambitie om duurzame groei te realiseren.
Analist Tom Muller van Theodoor Gilissen spreekt van "een schoonmaakactie" bij Unilever. In de ogen van Muller is pindakaasproducent Skippy te klein binnen het concern en wordt de divisie daarom verkocht.
Volgens Muller, die een Kopen advies voor Unilevert hanteert, levert de verkoop zo’n 0,24 euro per aandeel op. "Wel geld, maar Unilever valt er niet van achterover", aldus de analist.
Hormel Foods koopt naast de merkrechten ook twee fabrieken in Amerika en China en alle bijbehorende marketing gerelateerde zaken en innovatieplannen.
Hormel verwacht van Skippy een beperkte bijdrage aan de winst voor 2013 en voor 2014 0,13 tot 0,17 dollar per aandeel.
Alvorens de verkoop kan worden afgerond, moeten toezichthouders akkoord gaan. Naar verwachting van Unilever kan de transactie al in het begin van dit jaar worden afgerond.
Het aandeel Unilever reageert nauwelijks op het nieuws en noteert donderdag 0,3 procent lager op 29,10 euro.
Update: om extra informatie toe te voegen.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78