Update: Grote baggerklus in Rotterdamse haven op komst
De Nieuwe Waterweg zou dieper gemaakt moeten worden om zo toegankelijk te blijven voor grote tankschepen. In een gesprek met het Algemeen Dagblad zei president-directeur van het Havenbedrijf Allard Castelein dat de "hoofdweg" van de Rotterdamse haven overal minimaal 17 meter diep moet worden. "Dat betekent dat rond Pernis en het Botlekgebied gemiddeld 1 tot 2 meter moet worden uitgebaggerd", aldus Castelein in het AD.
Naar verluidt zou het project in 2016 van start moeten gaan. De kosten om de Nieuwe Waterweg uit te diepen over een lengte van 15 tot 20 kilometer komen volgens hoogleraar baggertechnologie Cees van Rhee van de TU Delft op 50 tot 100 miljoen euro.
Castelein stelde tegenover het AD verder dat oliebedrijven zullen moeten investeren in hun terminals, omdat olietankers vaak naar Antwerpen gaan vanwege "nieuwere, moderne terminals".
Boskalis liet tegenover ABM Financial News weten op de opdracht in te willen schrijven, maar voegde hieraan toe dat de details van de tender nog niet bekend zijn.
Boskalis noteerde op een groen Damrak 1,5 procent in het rood op 41,28 euro.
Update om commentaar Boskalis en koersreactie toe te voegen.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78