`Aziatische interesse voor Grolsch en Peroni`
Verschillende Aziatische bierbrouwers overwegen biedingen tot meer dan 3 miljard dollar uit te brengen op de biermerken Grolsch en Peroni van SABMiller. Dit zeggen bronnen die bekend zijn met de situatie tegen de Wall Street Journal.
Deze merken van SABMiller staan in de etalage om de mededingingsautoriteiten gunstig te stemmen voor de voorgenomen fusie tussen met Anheuser-Busch InBev, waardoor de nummer een en twee samenklonteren.
Volgens de bronnen heeft het Japanse concern Asahi Group Holding al een financiering van ruim 3 miljard dollar opgelijnd om het Nederlandse en het Italiaanse biermerk te kopen. Thai Beverage en San Miguel uit de Filippijnen zouden volgens deze bronnen andere geïnteresseerde partijen zijn voor de twee biermerken.
De bronnen verwachten dat later deze week de biedingen naar buiten komen, waarbij naar verwachting ook private equity partijen hun interesse kenbaar zouden maken.
Asahi zei dinsdag in een officiële verklaring dat het verschillende overnamemogelijkheden bekijkt, maar dat nog niets beslist is. Thai Bev en San Miguel gaven geen commentaar.
Volgens analisten van de Japanse zakenbank Nomura is er voor AB InBev en SABMiller veel aan gelegen om Grolsch en Peroni aan een private equity-partij te verkopen in plaats van aan een andere bierbrouwer.
De verkoop aan een investeringsmaatschappij biedt volgens deze analisten verschillende voordelen. Zo zou een snelle overgang naar private equity minder mededingingstechnische complicaties opleveren.
Verder zou het met zo’n partij gemakkelijker zijn om het hele blok in een keer te verkopen. Het zou de concurrentie niet sterker maken en de transactiekosten relatief laag kunnen houden. Verkoop aan private equity biedt bovendien de mogelijkheid om de merken in een later stadium alsnog terug te kopen, aldus Nomura.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Redactie: +31(0)20-262 29 78