Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Nieuwe Europese luchtvaartassociatie focust op luchthavenkosten

Nieuwe Europese luchtvaartassociatie focust op luchthavenkosten
20 jan 2016 om 20:47

Europa’s vijf grootste luchtvaartmaatschappijen hebben woensdag de nieuwe luchtvaartassociatie, genaamd Airlines for Europe (A4E), gelanceerd, gedurende de tweedaagse Europese luchtvaarttop onder het EU-voorzitterschap van Nederland, waarbij A4E voornamelijk oproept tot een forse verlaging van de luchthavenkosten.

 

"In de afgelopen tien jaar zijn de kosten met 90 procent toegenomen op de tien grootste Europese luchthavens, terwijl vliegtickets in diezelfde periode met 20 procent afnamen", stelde A4E.

 

Medio juni 2015 kwamen de bestuursvoorzitters van Europa’s vijf grootste luchtvaartmaatschappijen voor het eerst in de geschiedenis met zijn vijven bijeen, uit noodzaak om versneld veranderingen in het concurrentievermogen van de Europese luchtvaartindustrie door te drukken bij de Europese Commissie.

 

Air France-KLM, easyJet, International Airlines Group (IAG), Deutsche Lufthansa en Ryanair verenigden zich toen om met één stem hun meest prangende kwesties scherp onder de aandacht te brengen voordat de nieuwe Europese commissaris voor transport, Violeta Bulc, eind dat jaar met het nieuwe luchtvaartbeleid naar buiten zou komen.

 

Alexandre de Juniac, Carolyn McCall, Willie Walsh, Carsten Spohr en Michael O’Leary zijn gefrustreerd door de traagheid in de veranderingen om de competitiekracht van de Europese luchtvaart te versterken, waarbij nu sterk wordt aangedrongen bij de EU om een verlaging van de luchthavenkosten door te drukken, evenals onredelijke belastingen weg te nemen.

 

Ook roepen zij op om gedurende stakingen onderbrekingen te voorkomen.

 

De Europese commissaris voor transport, Violeta Bulc, en de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Sharon Dijksma, verwelkomden de lancering van de Europese luchtvaartassociatie. "We willen er zeker van zijn dat Europa de leidende kracht is in de luchtvaartsector. Daarvoor hebben we sterke partners nodig", zei Bulc. Of zoals Dijksma zei: "Groei is niet langer een gegeven".

 

Bulc heeft de CEO’s woensdag verzekerd actie te ondernemen om veranderingen door te voeren in de luchthavenkosten.

 

Luchthavenkosten worden door luchtvaartmaatschappijen betaald voor het gebruik van de luchthavenfaciliteiten, zoals faciliteiten voor het landen, opstijgen en andere kosten gerelateerd aan het gebruik van de infrastructuur van een luchthaven. De luchthavenkosten, door luchthavens doorberekend aan vliegmaatschappijen, worden ingekaderd door de EU.

 

De vijf CEO’s zijn zich ervan bewust dat de macht van de Commissie, de uitvoerende tak van de Europese Unie beperkt is bij sommige kwesties, omdat veel macht bij de lidstaten van de EU ligt, maar verwachten maatregelen in de komende zes maanden.

 

Voorafgaand aan de EU-top drong de vereniging van Europese luchtvaartmaatschappijen (AEA) er bij Nederland op aan om de luchtvaartstrategie van de Europese Commissie kracht bij te zetten. "De EC’s luchtvaartstrategie moet worden versterkt met meer concrete en ambitieuze projectprestaties", zegt de AEA. De AEA is van mening dat de kosten voor Europese luchtvaartmaatschappijen verder naar beneden moeten.

 

Eurocommissaris Bulc, evenals belangrijke spelers in de luchtvaartindustrie, waaronder Europese ministers van transport, parlementsleden en reisden af naar de Amsterdamse luchthaven Schiphol om gedurende de tweedaagse top op woensdag en donderdag de Europese luchtvaartstrategie te bespreken en het concurrentievermogen van de Europese luchtvaart kracht bij te zetten.

 

De nieuwe luchtvaartassociatie is een interessante combinatie van Europa’s rivalen Air France-KLM en Lufthansa, die de strijd in Europa aanvoeren om met een antwoord te komen op de snelle opkomst van de maatschappijen Etihad Airways, Emirates Airline en Qatar Airways uit het Midden-Oosten, die volgens hen wordt gevoed door oneerlijke staatssteun, versus IAG, waar Qatar een aandelenbelang in opbouwde, in tijden waarin concurrentie vanuit het Midden-Oosten een prangende kwestie is. Daarbij staan Europa’s gevestigde luchtvaartmaatschappijen in deze luchtvaartorganisatie zij aan zij staan met Europa’s grootste prijsvechters, Easyjet en Ryanair, van wie zij druk op de resultaten zien op de vluchten binnen Europa.

 

Op vragen hierover antwoordde IAG CEO Walsh: "Je zult je verbazen over hoe verenigd we zijn".

 

Door: ABM Financial News.
[email protected]
Redactie: +31(0)20-578 24 80

 

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.