Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Stevige weekwinst op Damrak

Stevige weekwinst op Damrak
23 jan 2016 om 14:53

In een week, waarin met name het rentebesluit van de Europese Centrale Bank het sentiment op de financiële markten bepaalden, kwamen Unilever en Ahold met cijfers over 2015.

 

De AEX sloot de week af op 419,28 punten, een stijging op weekbasis van 3,9 procent. Dit was vooral te danken aan voorzitter Mario Draghi van de ECB. Bank. De bankier liet weten bij de volgende rentevergadering het monetaire beleid te evalueren en indien nodig te herzien. Volgens Rabobank een duidelijk signaal dat de ECB in maart tot actie overgaat.

 

Handelaar Bert van der Pol van Mijn-Effecten meent dat de woorden van Draghi er voor zorgen dat Amerikaanse beleggers weer instappen in Europese aandelen, nadat zij in december uitstapten. "440 punten in het vizier", aldus Van der Pol.

 

Voor Unilever ging het om de complete cijferset, inclusief operationele en netto resultaten. Bij Ahold betrof het alleen de omzetcijfers en volgt de totale jaarrapportage op 3 maart. Beide concerns profiteerden sterk van gunstige wisselkoerseffecten en winst van marktaandeel in de kernmarkten. Voor leverancier Unilever en zijn grootafnemer Ahold geldt ook dat de twee multinationals in 2016 een lastiger jaar voor de boeg hebben, gezien aanhoudende economische volatiliteit en de onzekere ontwikkeling van valuta, olie- en grondstofprijzen, en geopolitieke verhoudingen.

 

Unilever blikt tevreden terug, kijkt zorgelijk vooruit

Unilever presteerde in het vierde kwartaal van 2015 en in het hele jaar conform, of licht beter dan de verwachtingen van analisten, bleek dinsdag uit de jaarcijfers over 2015.
Maar om de feestvreugde en verwachtingen niet al te uitbundig te laten zijn, liet het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern de cijfers vergezeld gaan van de waarschuwing dat 2016 wel eens een lastig jaar kan worden.

 

Bovendien meldde Unilever dat de bak-, kook- en margarine-divisie "de omzetdaling zag voortzetten, omdat we er niet in geslaagd zijn om de aanhoudende marktkrimp in volgroeide landen te stoppen".

 

Dat zorgde ervoor dat eindverantwoordelijke Sean Gogarty van dit apart geparkeerde Spreads-onderdeel, dat wellicht in hopelijk toekomstige betere tijden verkocht of zelfstandig beursgenoteerd zal worden, al na een jaar moest of mocht vertrekken en wordt vervangen door Nicolas Liabeuf.

 

Maar, als gezegd, analisten waren in grote lijnen enthousiast over de prestaties van het concern van merken als Dove, Lipton, Omo en Knorr, en beleggers zetten het aandeel deze week flink hoger.

 

De jaaromzet steeg dankzij volume/mix- en prijsgroei en positieve wisselkoerseffecten met 10 procent naar 53,3 miljard euro. De onderliggende jaaromzet steeg met 4,1 procent, dankzij volume-en prijsgroei van elk circa 2 procent.

 

Het operationeel resultaat daalde met 6 procent naar 7,5 miljard euro en de nettowinst nam met 5 procent af tot 5,23 miljard euro, als gevolg van het gemis van eenmalige inkomsten uit desinvesteringen, die in 2014 fors aan het resultaat bijdroegen.

 

Het operationeel resultaat uit kernactiviteiten, waarbij eenmalige effecten als inkomsten uit desinvesteringen zijn uitgesloten, steeg echter met 12 procent naar 7,9 miljard euro. Vertaald naar de winst per aandeel resulteerde dat in 1,82 euro, tegenover 1,61 euro een jaar geleden.

 

Zowel in het hele jaar, als in het vierde kwartaal was er onderliggende omzetgroei in alle productgroepen en regio’s, waarbij in het laatste kwartaal vooral de segmenten Home Care en Refreshment sterk presteerden met hoge enkelcijferige groeipercentages.

 

"Ondanks een uitdagend jaar zijn we weer harder gegroeid dan het gemiddelde in onze markten, gedreven door innovaties en toegenomen ondersteuning van onze merken", zei CEO Paul Polman in een toelichting. "We streven ook in 2016 volumegroei boven het marktgemiddelde na", zei hij aanvullend in een telefonische toelichting aan analisten.
Analisten waren positief over de, in lijn met verwachting zijnde of licht beter dan verwachte, onderliggende cijfers en wezen daarbij op de succesvolle introductie van innovaties en beheer van de merkenportefeuille, goede resultaten van kostenbesparingen en sterke volumegroei in opkomende markten.

 

De onderliggende omzetgroei van 4,9 procent in het vierde kwartaal en de 4,1 procent over het hele jaar waren beter dan analisten hadden verwacht. De analistenconsensus voor het laatste kwartaal lag op 4,0 procent. De verrassing was vooral te danken aan de "veel sterkere" prestaties bij de tak Refreshment. Regionaal deed Latijns-Amerika het volgens Kepler Cheuvreux opvallend goed.

 

Unilever zal in 2016 volgens Joost van Beek van Theodoor Gilissen Bankiers te maken krijgen met "minder gunstige" marktomstandigheden in opkomende markten. "Productinnovaties en scherpe kostenbeheersing worden dus nog belangrijker", aldus de analist, die concludeerde dat Unilever op dit vlak een sterk track record heeft. Mocht de Amerikaanse dollar op het huidige niveau blijven, dan zal de winstontwikkeling van Unilever dit jaar beduidend minder profiteren van wisselkoerseffecten, voegde Van Beek nog toe.

 

"We bereiden ons voor op moeilijker marktomstandigheden en hogere volatiliteit in 2016. Daarom moeten we alert blijven en kostendiscipline in het hele bedrijf doorvoeren", bevestigde Unilever topman Polman. "De economische tegenwind duurt langer dan ik had verwacht, en de marktvraag blijft zowel in volgroeide als opkomende markten zwak, waarbij ook de geopolitieke spanningen de macro-economische omstandigheden negatief beïnvloeden", voegde de bestuursvoorzitter in de toelichting aan analisten toe.

 

Investeerders keken deze week wat minder zorgelijk naar de situatie. Het aandeel noteerde vrijdag op de AEX aan het slot van de handelsweek 2,5 procent hoger 39,34 euro, wat resulteerde in een stijging van 6,2 procent voor de hele afgelopen week.

 

Ahold omzet en marktaandeel in kernmarkten gestegen

Analisten en investeerders met interesse voor Ahold zijn dezer dagen vooral in afwachting van het prospectus voor en vervolgstappen in de beoogde fusie met de Belgische sectorgenoot Delhaize Group, en van de aanstaande jaarrapportage op 3 maart, maar ze moesten het deze week even doen met de op donderdag gepubliceerde omzetcijfers over 2015.

 

Die kwamen er in de vorm van een beknopt persbericht, zonder nadere mondelinge toelichting aan journalisten en analisten. De totale omzet van het retailconcern uit Zaandam steeg in het vierde kwartaal met 21,4 procent naar 9,8 miljard euro. In heel 2015 was de omzet 16,6 procent hoger op 38,2 miljard euro. Die riante omzetgroei was vooral te danken aan de sterke dollar en een extra verkoopweek ten opzichte van 2014.

 

Ahold USA, waar circa 60 procent van de totale Ahold-omzet wordt gerealiseerd met winkelketens als Stop&Shop en Giant en internetretailer Peapod, zette in het vierde kwartaal van 2015 6,1 miljard euro om, 26,5 procent meer dan een jaar eerder. Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet hier met 10,7 procent, wat leidde tot stijging van marktaandeel.

 

De omzet van Ahold in Nederland en België, met winkelketens Albert Heijn, Etos en Gall&Gall, kwam de afgelopen boekperiode 15,0 procent hoger uit op 3,3 miljard euro, mede dankzij de sterke groei van online verkopen bij ah.nl en bol.com, en de toevoeging van nieuwe winkels. De identieke kwartaalomzetgroei bedroeg op jaarbasis 3,2 procent. Ahold meldde dat het marktaandeel ook hier "significant" is gestegen.

 

De kwartaalomzet van Ahold’s supermarktketen Albert in Tsjechië steeg met 6,5 procent tot 461 miljoen euro, maar de onderliggende kwartaalomzet, tegen constante wisselkoersen en gecorrigeerd voor de extra verkoopweek, daalde daar met 1,8 procent.

 

De omzetcijfers over het vierde kwartaal waren volgens analisten van Rabobank, KBC, SNS en S&P Capital licht tot beduidend beter dan verwacht. Volgens SNS-analist Gerard Rijk tonen de cijfers aan dat de product- en prijsprogramma’s van Ahold, om de autonome omzetgroei te stimuleren, succesvol zijn.

 

S&P Capital verhoogde vrijdag het advies voor Ahold naar Kopen, terwijl het koersdoel werd verhoogd naar 21,00 euro. De analisten van S&P verwachten margeverbetering als gevolg van de deal met Delhaize.

 

Delhaize kwam zelf vrijdag met omzetcijfers over het laatste kwartaal, die in grote lijnen een kopie van de cijfers Ahold waren. De omzet steeg in de laatste drie maanden van vorig jaar met 14,2 procent tot 6,3 miljard euro en tegen constante wisselkoersen steeg de kwartaalomzet met 4,9 procent. De omzetgroei werd in alledrie kernregio’s gerealiseerd.

 

Hoewel Ahold-indicaties over de verwachtingen voor 2016 pas op 3 maart kunnen worden verwacht, had Joost van Beek van Theodoor Gilissen daar donderdag al wel een beeld van. De analist merkte op dat het concern in 2016 aanzienlijk minder effect van de sterke dollar op groei van omzet en resultaat zal hebben dan in het afgelopen jaar.

 

Hij wees er verder op dat aanloop- en integratiekosten voor de fusie met Delhaize het resultaat op korte termijn zullen drukken en dat in de VS door marktleider Walmart geïnitieerde loonstijgingen in de retailmarkt tot enige druk op de marges zullen leiden.

 

In afwachting van de volledige jaarrapportage en nieuwe ontwikkelingen in het fusieproces met Delhaize, zetten beleggers het aandeel Ahold deze week 5,0 procent hoger op 19,86 euro.

 

Door: ABM Financial News.
[email protected]
Redactie: +31(0)20-578 24 80

 

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.