Albert Heijn versterkt marktleiderschap
De marktverhoudingen in het Nederlandse supermarktlandschap zijn na de overname van C1000 door Jumbo gewijzigd, waarbij het marktleiderschap van Albert Heijn van Koninklijke Aholdnog dominanter is geworden. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
Jumbo moest na de overname van C1000 de afgelopen jaren een groot aantal winkels afstoten, die onder meer door Albert Heijn, EMTE van Sligro Food Group, Plus en Coop werden overgenomen.
Albert Heijn zag het marktaandeel volgens de onderzoekers van Nielsen vorig jaar stijgen van 34,1 procent in 2014 naar 35,0 procent afgelopen jaar De Jumbo Groep zag het marktaandeel juist dalen van 19,8 naar 18,5 procent.
Het marktaandeel van de Superunie-ketens, steeg van 29,0 naar 29,2 procent, waarbij het marktaandeel van Superunie-lid EMTE gelijk bleef op 2,7 procent. Superunie is de inkooporganisatie van 13 onafhankelijke ketens in Nederland.
Het marktaandeel in Nederland van de Duitse discountketen Lidl steeg vorig jaar van 9,7 procent in 2014 naar 10,0 procent in 2015, terwijl collega Aldi het marktaandeel licht zag dalen van 7,4 naar 7,3 procent.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Redactie: +31(0)20-578 24 80