H&M expandeert snel
Hennes & Mauritz heeft over 2015 de omzet met dubbele cijfers zien stijgen. Dit kwam donderdag naar voren uit de jaarcijfers van het Zweedse modebedrijf.
"2015 is een jaar van expansie voor H&M geweest", aldus CEO Karl-Johan Persson in een toelichting waarin hij benadrukte dat het modebedrijf vorig jaar 413 nieuwe winkels opende, waarvan maar liefst 249 in het vierde kwartaal.
De omzet van H&M steeg het afgelopen jaar met 19 procent tot 180,9 miljard Zweedse kroon, omgerekend ruim 19 miljard euro. In lokale valuta’s bedroeg de omzetgroei 11 procent. De winst steeg met 5 procent naar 20,1 miljard Zweedse kroon.
Het afgelopen jaar creëerde de modeketen maar liefst 16.000 nieuwe banen waarmee het totale werknemersbestand uitkwam op ruim 148.000. Het afgelopen opende H&M per saldo vier nieuwe winkels in Nederlands. De meeste winkelopeningen vonden plaats in China met 83, gevolgd door Amerika met 59. In totaal groeide het aantal winkels van H&M in 2015 met 413 stuks tot 3.924 stuks verdeeld over 61 landen.
Over 2015 keert H&M een dividend uit van 9,75 kroon per aandeel, gelijk aan het dividend over het voorafgaande jaar.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Redactie: +31(0)20-578 24 80