Wisselkoersen drukken resultaten Colgate-Palmolive
Colgate-Palmolive heeft in de laatste maanden van 2015 flink te lijden gehad onder tegenzittende valutamarkten. Dit bleek vrijdag voorbeurs uit de kwartaalcijfers van de Amerikaanse fabrikant van tandpasta en shampoo.
CEO Ian Cook zei, gezien de aanhoudende uitdagende omstandigheden wereldwijd, tevreden te zijn met opnieuw een kwartaal van sterke autonome omzetgroei, waaraan alle divisies bijdroegen.
Autonoom groeide de omzet in de afgelopen maanden met 5,0 procent, waarbij de opkomende markten de leiding namen met een groei van 6,5 procent, ondanks de tegenwind die deze landen kenden.
In het vierde kwartaal boekte Colgate-Palmolive een omzet van 3,9 miljard dollar. Daarmee lagen de verkopen 7,5 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit was het gevolg van de dure dollar. Wisselkoersen drukten met 11,5 procent op de omzet. Dit werd deels gecompenseerd door 4,0 procent hogere prijzen, terwijl de volumes een pas op de plaats maakten.
Terwijl Colgate-Palmolive in het laatste kwartaal van 2014 nog een nettowinst boekte van 628 miljoen dollar, belandde de fabrikant afgelopen kwartaal voor 458 miljoen dollar in het rood. Colgate-Palmolive nam onder meer een last na belastingen van bijna 1,1 miljard dollar vanwege de Venezolaanse activiteiten van de onderneming. Exclusief bijzondere posten verdiende Colgate-Palmolive afgelopen kwartaal 655 miljoen dollar, slechts 6 procent minder dan de geschoonde winst in het vierde kwartaal van 2014.
Over heel 2015 daalde de omzet van 17,2 miljard naar 16,0 miljard dollar en daad de winst van 2,2 miljard naar 1,4 miljard dollar.
Voor 2016 voorziet topman Cook opnieuw een jaar met moeilijke marktomstandigheden en een valutaire tegenwind. Desondanks verwacht de CEO dat er toch weer een "sterke" autonome omzetgroei zal worden gerealiseerd door Colgate-Palmolive.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Redactie: +31(0)20-578 24 80