Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Uitgelicht: 2016 was moeilijk jaar voor Air France-KLM

Uitgelicht: 2016 was moeilijk jaar voor Air France-KLM
29 dec 2016 om 10:50

Air France-KLM heeft dit jaar flink aan beurswaarde moeten inleveren, nadat de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep net als sectorgenoten last had van prijsdruk en bovendien werd geteisterd door stakingsdreigingen. 

De luchtvaartmaatschappij wordt op zowel de korte afstandsvluchten als de lange vluchten ingehaald door de concurrentie, met Europese prijsvechters aan de ene kant en carriers uit de Golfstaten aan de andere kant. 

Druk op winstgevendheid

De druk op de winstgevendheid bij luchtvaartmaatschappijen is overigens een breedgedragen probleem. Brancheorganisatie IATA sprak al eerder de verwachting uit dat de winstgevendheid binnen de mondiale luchtvaartsector dit jaar lager zal uitvallen dan eerder gedacht en dat ook de vooruitzichten niet rooskleurig zijn, mede door een groeivertraging van de mondiale economie en stijgende kosten. 

Air France-KLM behoort tot de minst rendabele van alle grote luchtvaartbedrijven. Volgens analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers daalt de omzet per stoel per kilometer bij Air France-KLM nu al maanden achter elkaar en er lijkt vooralsnog geen zicht op herstel. 

Door de druk op de winstgevendheid voelt Air France-KLM zich genoodzaakt om steeds vaker minder personeel in te zetten en de beloning van werknemers van de groep terug te schroeven, om zo de kosten laag te houden. Dit tot ergernis van de vakbonden, die hierop meermaals dreigden met stakingen. 

Stakingen

Stakingen bij de luchtvaartmaatschappij zijn al tijdenlang een veelbesproken probleem. Air France-KLM en vakbonden lijken het lopende arbeidsconflict maar niet achter zich te kunnen laten. 

In juni legde een kwart van de Air France-piloten het werk neer. De staking kwam op het moment dat het prominente EK-voetbal begon. Toenmalig CEO Frédéric Gagey van Air France liet destijds weten dat de stakingen het concern circa 5 miljoen euro per dag zouden gaan kosten.

In de week dat de stakingen werden aangekondigd, verloor het aandeel Air France-KLM bijna tien procent aan beurswaarde. In 2014 kostte een pilotenstaking het concern al 500 miljoen euro, waardoor de luchtvaartgroep dat jaar geen zwarte cijfers kon schrijven.

Uiteindelijk werd de impact van de stakingen, maar ook die van de terroristische aanslagen eerder in het jaar, door CEO Jean-Marc Janaillac geschat op 300 miljoen euro. Volgens de topman van Air France-KLM zullen de cijfers dit jaar beter zijn dan in 2015, mede door de positieve impact van het eerder aangekondigde transformatieplan en de gedaalde olieprijs.  

Slechts mondjesmaat kan de luchtvaartgroep tot een overeenkomst komen met vliegers. Zo werd in december een oplossing gevonden voor het pensioenconflict tussen vliegers en de directie van KLM. De lopende rechtszaken werden stopgezet. 

Uitdagingen

Voor komend jaar blijven er nog voldoende uitdagingen over voor de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers benadrukte dat Air France-KLM “hard moet ingrijpen” door met meer bezuinigingen te komen. “Wordt dit niet gedaan, dan zal het voortbestaan van de luchtvaartgroep op lange termijn op de tocht staan”, aldus de marktvorser.

Het aandeel Air France-KLM noteerde donderdag op een rood Damrak 0,1 procent in het rood op 5,28 euro. Over heel 2016 gaf het aandeel evenwel 24,9 procent prijs, waarmee het fonds tot de grootste dalers in de Midkap behoorde.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.