Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Speculatieve koop op mogelijke biedingsstrijd TNT Express

Speculatieve koop op mogelijke biedingsstrijd TNT Express
20 feb 2012 om 07:51

Uitgangspositie

– Huidige koers € 6,34   
– Cash bod van € 9,- door UPS
– Bod is afgewezen door TNT als te laag
– TNT en UPS blijven in gesprek
– Beperkt neerwaarts risico aanwezig ondanks cash bod

 

Over TNT Express

TNT Express is de kleinste van vier wereldwijde pakketbezorgers. Het bedrijf is in 2011 ontstaan uit de splitsing van TNT in PostNL en TNT Express. Na de splitsing was een overname nog een kwestie van tijd zoals wij in oktober 2011 al bij BNR’s Voorkennis zeiden. UPS en FedEX zijn al langere tijd geïnteresseerd in het bedrijf. TNT is Europese marktleider, daarnaast heeft het sterke posities in Australie, Brazilie, India en China. De operaties van TNT in Brazilie en China zijn vooralsnog verlieslatend door recente overnames en reorganisaties. TNT voorziet in H2 2012 winst in Brazilie en in 2013 in China. Groei in volume is cruciaal voor winstherstel.

Over de markt

Zowel FedEX als UPS halen het leeuwendeel van hun omzet uit de VS. Grote clienten van de bezorgers opereren steeds mondialer. Dit leidt ertoe dat beide bedrijven buiten de VS sterk willen en moeten groeien. Groei doormiddel van overnames ligt hierbij vanwege de snelheid en efficiency voor de hand.  Daarnaast zullen pakketdiensten toenemen door de groeiende wereldhandel in het algemeen en de groei van E-commerce in het bijzonder.

Komt FedEx met een tegenbod?

Voor zowel UPS als FedEX is een overname van TNT Express verreweg de aantrekkelijkste manier om te groeien. Een overname van de nummer 3 in pakketland, DHL, is minder interessant omdat het bedrijf onderdeel is van Deutsche Post. Met de overname zou UPS een duidelijk voorsprong nemen op FedEX en ook een belangrijk concurrentie voordeel hebben voor de thuismarkt van beide bedrijven. Voor FedEX biedt een overname van TNT Express ook een unieke kans om snel te groeien in Europa, Brazilie en China. De vraag is dan of FedEX het zich kan permitteren om TNT aan haar neus voorbij te zien gaan.

Op basis van de geschatte winst van TNT van € 0,60 per aandeel voor 2013 biedt UPS nu 15 maal de winst. Het aandeel UPS noteert 18 maal de winst terwijl FedEX voor 17 maal de winst wordt verhandeld. Een overname zou dus nu nog niet te duur zijn terwijl hier nog geen rekening wordt gehouden met synergie voordelen.

De synergie voordelen:

–    Marktleider in Europa met een zeer efficiënt en winstgevend distributieplatform
–    Sterke positie in Brazilie, China en India
–    Relatief jonge vloot vliegtuigen,gemiddeld 19 jaar (UPS 14 jr, FedEX 24 jr)
–    TNT maakt nu nog gebruiken van de diensten van derden om deze pakketten van haar distributiepunt in New York naar de bestemming te krijgen.

UPS kansvoller?

In 2008 heeft FedEX TNT al benaderd voor een mogelijke overname. Nu zal FedEX gedwongen worden om opnieuw een overname van TNT te overwegen. Haar aartsrivaal UPS lijkt echter de betere kaarten te hebben voor een succesvolle overname. UPS heeft een sterkere financiele positie en zou de overname uit eigen middelen kunnen betalen(de vrije kasttroom van UPS bedraagt meer dan $ 5 miljard) terwijl FedEX geld zal moeten ophalen om een overname te bekostigen. Anderzijds heeft FedEX een gezondere balans dan UPS. 

Toch is het helemaal niet ondenkbaar dat FedEX zich nog in de strijd mengt. TNT lijkt een van de laatst beschikbare overnamekandidaten in een wereld waar volume- en efficiencygroei door  consolidatie de sleutel tot succes is. De Amerikaanse aartsrivalen kunnen elkaar het leven behoorlijk zuur maken door een biedingsoorlog te ontketenen. Door UPS te dwingen een hogere prijs te betalen kan FedEX de balans van haar rivaal verder verzwakken.

De rol van PostNL

Als gevolg van de splitsing van het aandeel TNT Groep heeft PostNL een belang van 29,9% in TNT Express gekregen. Ook is bepaald dat PostNL geen stemrecht heeft bij onder andere, overnames.

Hoe profiteert de belegger?

Het bod van UPS € 9,- in cash. Dit legt een bodem onder de koers. De afwijzing van het bod door TNT en de mogelijkheid dat FedEX met een verhoogd bod komt maakt het interessant om TNT alsnog te kopen.  Een goede manier om van een mogelijke biedingsoorlog te profiteren is het kopen van de TNT Express Sprinter Long  met een stoploss van €5,90. Het financieringniveau is € 5,44. De Sprinter heeft daarmee een hefboom van 2,5. De Isin code van deze Sprinter is NL0009905728.

Het kopen van stukken PostNL vinden wij minder aantrekkelijk gegeven. Het is onzeker of PostNL de winst ook uitkeert en  hoe het postbedrijf zich intussen ontwikkelt.

Mercurius Vermogensbeheer heeft momenteel geen positie in de ING TNT Express Sprinter Long 5,90 voor haar cliënten. 

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.