Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
NAS100
US500
HONG KONG
EUR/USD
Bekijk koersen

Veertien vragen aan Fastned

Veertien vragen aan Fastned
30 sep 2024 om 19:08

Vanuit de CFO Talk met Victor van Dijk, CFO van Fastned (hier te bekijken) ontvingen we nogal wat vragen vanuit onze achterban.

Deze legden we voor aan het management van Fastned. Hieronder kun je die vragen en antwoorden lezen.

  1. Fastned krijgt concessies van (lagere) overheden. Hoe lang loopt een concessie gemiddeld? Worden deze automatisch verlengd na expiratie?

De concessies van overheden lopen in de meeste gevallen 15 jaar of langer, waarna er opnieuw een aanbesteding uitgeschreven zal worden. Daarnaast werken we steeds meer met private partijen, daar zijn de concessies (of huurcontracten) in de regel 20 jaar + een 10-jaars verlengingsoptie.

  1. Aansluitend op vraag 1: als deze niet verlengd worden, hoe gaat zo’n heraanbestedingsproces in zijn werk? Kunnen andere aanbieders dan op die locatie bieden en zo ja, moet Fastned dan hun installaties weghalen?

Dit is afhankelijk van de lokale aanbestedingsregels, maar meestal zien we dat overheden een aanbesteding uitschrijven waarbij kwaliteit en betrouwbaarheid zwaar meewegen. Alle aanbieders kunnen zich dan opnieuw inschrijven.

In Nederland, waar we een 90% marktaandeel hebben, zal dit betekenen dat we een deel van onze locaties zullen verliezen. We zullen onze installaties dan inderdaad weghalen. In andere landen, zoals bijvoorbeeld Frankrijk, zal een nieuwe aanbesteding juist in ons voordeel werken omdat traditionele tankstations dan niet zomaar het recht hebben om snelladen aan te bieden.

  1. Uit hoeveel laadpalen bestaat een gemiddeld laadstation en hoeveel bedraagt de gemiddelde investering voor zo’n nieuw station? En na hoeveel jaar is deze investering afgeschreven? Met andere woorden: moeten we rekening houden met vervangingsinvesteringen?

Een nieuw station dat wij nu neerzetten bestaat gemiddeld uit 8 laadplekken en heeft een investering van EUR 1 miljoen. De laadpalen zijn hiervan ongeveer 30% en deze schrijven we af in 8 jaar waarna ze vervangen zullen worden. De afschrijving van de rest van het station is 15 jaar, in lijn met de lengte van de concessie, maar we verwachten dat de effectieve levensduur langer is.

  1. In welke landen wil Fastned de komende jaren doorgroeien?

Zie onderstaand overzicht van onze operationele locaties en van de pijplijn met getekende contracten per land. Verder kijken we naar locaties in Polen, Oostenrijk en Ierland.

  1. Fastned heeft net een grote tender gewonnen in Londen. Lopen er meer van dit soort tenders in grotere steden?

Dat klopt, het winnen van de Londen tender is een fantastisch resultaat voor ons en een bewijs dat we niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland gezien worden als een leidende aanbieder van laadinfrastructuur.

Er lopen veel tenders, maar op dit moment geen soortgelijke tenders in binnenstedelijke gebieden, maar als die zich aanbieden zullen we daar zeker aan mee doen.

  1. Wat is het aandeel thuisladers momenteel onder automobilisten en hoe ontwikkelt zich dat de komende jaren?

Thuis- en op het werk laden zal altijd een belangrijk onderdeel blijven van de vraag en momenteel vindt het merendeel van de laadsessies hier plaats, zo’n 70% van de laadsessies in Nederland.

Omdat een nieuwe groep EV rijders niet altijd een eigen oprit en laadpaal zal hebben en omdat er niet voldoende ruimte voor publiek AC-laden is (je kunt niet elke parkeerplek in een straat tot laadplek maken) zal de vraag naar snelladen toenemen.

Marktstudies verwachten dat in 2030 ongeveer 30% van de laadmarkt door snelladen ingevuld zal worden, dit betekent een snellaad-markt die dan EUR 10 miljard groot zal zijn.

  1. Gaat Fastned bij haar laadstations ook winkels en bijvoorbeeld toiletruimtes exploiteren?

Wij streven ernaar dat er op onze laadlocaties een mogelijkheid is voor een toilet- en winkelbezoek. Dit kan bij een naastgelegen restaurant of tankstation zijn. Mocht dit niet beschikbaar zijn, dan zullen we ook eigen winkels openen.

De eerste shop is dit jaar in Brecht (België) geopend op de route van Antwerpen naar Breda. De shop is in Fastned-stijl ontworpen en de resultaten van deze shop zijn zeer bemoedigend. We verwachten het komende jaar een 10-tal pilot-shops te openen. Wij verwachten dat dit naast het snelladen een businesscase op zich wordt.

  1. Hoe ziet Fastned de concurrentie van grote oliemaatschappijen als Shell, Exxon en TotalEnergies? Mogen deze partijen überhaupt hun benzinepompen omzetten in snelladers?

Wij zien de oliemaatschappijen niet echt als concurrenten. Het neerzetten van een paar laders naast een tankstation is een totaal andere business case en klantbeleving dan het neerzetten van een groot, herkenbaar en betrouwbaar Fastned laadstation.

En dat vinden onze klanten ook. Op de 14 plaatsen in Nederland waar we naast een tankstation zitten dat ook laadplekken aanbiedt, zien we dat meer dan 80% van de EV-rijders voor Fastned kiest.

Om dus een goed laad-concept aan te bieden zul je het tankstation compleet moeten vervangen door een snellaadstation en wij denken dat de oliemaatschappijen die zeer winstgevende locaties de komende 10 jaar niet op schaal gaan inzetten daarvoor.

  1. Bij Tesla is het laden een stuk goedkoper dan bij Fastned. Is dit bedreigend voor de business case van Fastned?

Tesla’s laadstations staan op locaties die verder van de snelweg liggen. Door lagere prijzen aan te bieden proberen ze klanten naar die locaties te trekken.

Een deel van de klanten zal daar gevoelig voor zijn, een groot deel kiest echter voor het gemak van een Fastned locatie direct langs de snelweg en is minder gevoelig voor lagere prijzen.

Een illustratief feit; Tesla rijders zijn met 15% de grootste klantengroep voor Fastned

  1. Veel aandelen Fastned zijn nog in het bezit van de oprichters Langezaal en Lubbers. Slechts 25% is vrij verhandelbaar. Zijn de grootaandeelhouders van plan hun belangen de komende tijd verder af te bouwen?

Nee, de grootaandeelhouders niet van plan hun belang in de komende tijd verder af te bouwen

  1. Welke landen in Europa lopen voorop met de adoptie van de elektrische auto?

De Scandinavische landen lopen met Noorwegen en Zweden ver voorop. Fastned is niet actief in deze landen omdat de auto-vloot (en dus de potentie) uiteindelijk vrij klein is.

Fastned is meer dan 5 jaar geleden begonnen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk omdat deze landen grote auto-vloten hebben die uiteindelijk ook elektrisch worden, zodat de potentie groot is. In de landen waar we actief zijn is het percentage elektrische auto’s:

  • Denemarken 7.9%
  • Nederland 5.5%
  • België 4.2%
  • Zwitserland 4.0%
  • VK 3.5%
  • Duitsland 3.1%
  • Frankrijk 3.1%
  • Italië 0.6%
  • Spanje 0.6%
  1. De adoptie van de elektrische auto gaat momenteel wat langzamer dan verwacht, mede in verband met nieuwe en betere batterijen. Wat gaat het effect zijn voor Fastned wanneer de batterijen voor elektrische auto’s beter en goedkoper worden?

Betere en goedkopere batterijen zullen zorgen voor een nieuwe generatie van meer betaalbare elektrische modellen, die goedkoper zullen zijn dan de benzine-variant. Daarnaast zijn elektrische auto’s voordeliger in gebruik en onderhoud en hebben ze een veel langere levensduur.

De keuze voor een elektrische auto zal dus nog makkelijker worden. En de omzet van Fastned groeit mee met de vloot van elektrische auto’s.

Daarnaast, een beetje een technisch punt, zal een verbeterde batterijtechnologie ervoor zorgen dat auto’s sneller kunnen laden. Dit betekent dat Fastned meer stroom kan verkopen in dezelfde tijd; de klantervaring verbetert en de efficiëntie (en de winstgevendheid) van onze stations gaat dan omhoog.

  1. Is Fastned in de toekomst van zins om ook snelladers bij bijvoorbeeld supermarkten en horecagelegenheden te plaatsen?

Nee, wij geloven dat  de businesscase van snelladers op deze locaties veel lastiger is omdat er, om verschillende redenen, veel minder stroom per lader verkocht kan worden. We zien in de markt-data dat hoog-verkeerslocaties 4 tot 5 keer meer omzet doen dan locaties bij supermarkten of hotels.

  1. Het behalen van een operationele winstmarge van 40% lijkt hoog voor het verkopen van stroom. Hoe denkt Fastned daar te geraken? In een concurrerende markt komen er normaal gesproken dan veel concurrenten bij, waarom hier niet?

We halen vandaag de dag al een EBITDA marge van 40% en met de toename van de omzet op onze stations zal die marge alleen maar toenemen.

Uiteindelijk zal Fastned in staat zijn om prijzen te verlagen, met behoud van de 40% EBITDA doelstelling verwachten wij. Met onze jarenlange voorsprong, ideale locaties en winstgevend businessmodel kunnen we prijszetter zijn en de concurrentie voorblijven.


Voor verdere achtergrondinformatie kunt u terecht op de Fastned Investor Relations website.

Daar is is onder andere de investor presentatie te vinden van Fastned en een uitgebreid equity research report gepubliceerd door Kepler Cheuvreux.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.