Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
NAS100
US500
HONG KONG
EUR/USD
Bekijk koersen

Lager resultaat bij Holland Colours

Lager resultaat bij Holland Colours
1 nov 2007 om 09:07

Holland Colours maakte vandaag de resultaten over het afgelopen half jaar bekend. In lijn met de verwachtingen bleken deze niet mee te vallen. Het nettoresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten kwam uit op 1,0 miljoen, een daling van bijna 40 procent. De sluitingskosten van de pigmentenproductie in Hongarije kwam uit op (netto) een half miljoen euro. Daarnaast speelde de zwakke huizenmarkt in Amerika het bedrijf parten. De brutomarges bleven wel nagenoeg gelijk.

 

Nettoresultaat in lijn met recente prognose

De eerste helft van het boekjaar 2007/2008 heeft uit voortgezette bedrijfsactiviteiten, conform de eerder uitgesproken verwachting, een forse daling van het nettoresultaat laten zien tot 1,0 miljoen euro. Vorig jaar werd over dezelfde periode een nettoresultaat van 1,6 miljoen euro behaald. Het totale nettoresultaat voor de zes maanden tot en met 30 september 2007 kwam uit op 0,5 miljoen euro, rekeninghoudend met het negatieve resultaat uit te beëindigen bedrijfsactiviteiten van 0,5 miljoen euro.

 

De winst per aandeel komt uit op 1,16 euro waar dit vorig jaar nog 1,89 euro was. Het betreft hier dan wel de winst op basis van voortgezette bedrijfsactiviteiten. De totale winst per aandeel komt namelijk slechts uit op 0,54 euro per aandeel.

 

Geografische ontwikkelingen

 

Europa
De omzet in Europa groeide sterk, vooral in de focusmarkt Bouw- & Constructiematerialen. Dit kon alleen worden gerealiseerd door overwerk en het inzetten van uitzendkrachten. Dit ging mede ten koste van de efficiency. Daarnaast heeft het in Apeldoorn gestarte operationele verbeterprogramma LEAN tot additionele kosten (€ 350.000) geleid, waarvan de positieve effecten pas in het tweede halfjaar aan het resultaat zullen gaan bijdragen. De productiecapaciteit voor zowel Holcobatch, Holcoprill als HTV is inmiddels in Hongarije fors uitgebreid, waarbij een groot deel van het personeel van de pigmentenactiviteit wordt ingezet.

 

Noord- en Zuid-Amerika
De focusmarkt Bouw- en Constructiematerialen in de Verenigde Staten verzwakte verder dan wij bij de aanvang van het boekjaar aannamen, onder andere door de problemen in de hypotheekmarkt.
De invoering van het nieuwe ERP (Enterprise Resource Planning) systeem eiste veel extra aandacht op waardoor de efficiency onder druk heeft gestaan.

Azië
De omzetgroei in deze regio wordt met name gunstig beïnvloed door een sterke stijging van de handelsactiviteiten. De orderportefeuille van onze Chinese fabriek, die begin 2007 werd geopend, ontwikkelt zich voorspoedig. Lokale productie betekent dat sneller kan worden geleverd.

Ontwikkelingen in de focusmarkten

De omzetgroei in de focusmarkten bedroeg 6% (vorig jaar 5%), ondanks een sterke daling in de Bouw- en Constructiemarkt in de Verenigde Staten. De omzet in Kunststofverpakkingen herstelde zich van het zwakke vorige jaar. Daarmee beweegt de groei in de focusmarkten zich in de richting van de lange termijn ondernemingsdoelstelling van 5 tot 10% groei per jaar.

 

Vooruitzichten boekjaar 2007/2008

De nadruk in het komende halfjaar zal liggen op het realiseren van operationele verbeteringen en kostenbesparingen als gevolg van het LEAN programma in Europa. Verder verwachten we een voortgaande groei in Europa. De bouwmarkt in de Verenigde Staten blijft echter onzeker. Het tweede halfjaar laat traditioneel lagere omzetten zien dan het eerste door seizoensinvloeden, waarbij het winterweer grote invloed heeft op de Bouw- en Constructiemarkt. Gezien het voorgaande is het onmogelijk een concrete winstverwachting af te geven.

 

 

Strategie update

De strategie van Holland Colours is tot nu toe gebaseerd op vier pijlers: focusmarkten, internationale aanwezigheid, innovatie en service. Een marktanalyse bevestigt dat de drie focusmarkten waarop Holland Colours zich richt een jaarlijkse autonome omzetgroei van 5 tot 10% mogelijk maakt. Hierbij zullen met name innovaties als het succesvolle product Holcoprill en de introductie van HTV een belangrijke bijdrage moeten leveren. Het doel is dat de operationele verbeteringen (efficiency), gecombineerd met de groei in de focusmarkten zullen leiden tot een substantieel betere ROI. De huidige marktsituatie in de Verenigde Staten vraagt nog om aanvullend onderzoek, alvorens te komen tot een concrete ROI doelstelling.

 

Bron: koersalarm.nl 

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.