Uiterst succesvol beursdebuut voor Alibaba.com
De website, onderdeel van de Alibaba groep, opende op 2,66 euro, waar de introductieprijs 1,20 euro was. De belangstelling voor de IPO was dan ook massaal, de intekening werd voortijdig gesloten, nadat er reeds voor 70 miljard euro was ingeschreven. De IPO waardeert Alibaba.com op circa 6,3 miljard euro, of 54 keer de verwachte winst over 2008.
Het Chinese Alibaba.com is een internethandelsplatform dat zich richt op het midden- en kleinbedrijf dat zaken wil doen in of met China. Het e-commerce bedrijf bestaat sinds 1999. Met bijna 25 miljoen geregistreerde- en ruim 250.000 betalende leden uit circa 200 landen is het een van de grootste en snelst groeiende internetbedrijven van China. De nettowinst voor 2007 ligt naar verwachting op 60 miljoen euro, een stijging van 300 procent ten opzichte van 2006.
De Amerikaanse internetreus Yahoo heeft een belang van 40 procent in Alibaba.com. Waar Yahoo het in de Verenigde Staten nauwelijks kan bolwerken tegen concurrent Google, doet het met Alibaba.com goede zaken en profiteert het van de sterke groei van de markt in China.
Bron: koersalarm.nl