Actie pensioenkloof vrouwen op Internationale Vrouwendag
Het Berlijnse modemerk saint sass en Trade Republic werken op Internationale Vrouwendag samen om het belang van pensioenbeleggen voor vrouwen onder de aandacht te brengen.
- De gezamenlijke campagne “RETIRE RICH” vestigt de aandacht op de grote pensioenkloof van vrouwen in Europa en benadrukt het belang van individuele pensioenopbouw.
- Het door vrouwen opgerichte pantylabel saint sass brengt op 8 maart, Internationale Vrouwendag, een gelimiteerde panty uit met de tekst “RETIRE RICH”.
- Uit gegevens van Trade Republic over haar 4 miljoen klanten blijkt dat vrouwen betere beleggers zijn en gemiddeld 2% meer rendement behalen dan mannelijke beleggers.
- Uit de analyse blijkt dat vrouwen meer op lange termijn, meer gediversificeerd en regelmatiger beleggen dan mannen, wat bijdraagt aan een hoger rendement en meer vermogen.
- Trade Republic draagt 100% van de winst van saint sass bij aan “seiStark”, een organisatie die financiële educatie voor vrouwen in lokale projecten ondersteunt.
Berlijn, 8 maart 2024
Vrouwen in Europa krijgen gemiddeld 29% minder pensioen dan mannen. In Nederland ligt dit percentage zelfs nog hoger, namelijk op 40%.* Vrouwen beleggen ook structureel minder, wat leidt tot een kleiner vermogen en een kleiner pensioen. Tegelijkertijd laten de gegevens van Trade Republic over 4 miljoen klanten zien dat vrouwen inderdaad de betere beleggers zijn. Vrouwen behalen gemiddeld een 2% hoger rendement, dankzij een meer gediversificeerde beleggingsstrategie.
Nu bundelen het pantylabel saint sass en Europa’s grootste beleggingsplatform Trade Republic hun krachten om de deelname van vrouwen aan de kapitaalmarkten te bevorderen en te stimuleren. “RETIRE RICH” is de slogan van de campagne van dit jaar, om beleggen door vrouwen in heel Europa aan te moedigen.
“We zijn er trots op samen te werken met Trade Republic om een initiatief te lanceren dat de aandacht vestigt op een onderbelicht onderwerp”, zegt Vivien Wysocki, medeoprichter van saint sass. “We hebben al bewezen dat vrouwen mode kunnen combineren met sterke statements. Nu is het tijd om vrouwen aan te moedigen om te werken aan financiële onafhankelijkheid en een pensioenplanning. We hebben de slogan ‘RETIRE RICH’ gekozen om de discussie over pensioen voor vrouwen op gang te brengen en op provocerende wijze het probleem te benadrukken waarmee we geconfronteerd worden.”
Met deze campagne willen de twee Berlijnse bedrijven vrouwen aanmoedigen om te beginnen met hun eigen pensioenplanning. Volgens Eurostat lopen vrouwen boven de 65 jaar een risico van 17% op armoede, tegenover 13% voor mannen. Uit gegevens van Trade Republic uit 2023 blijkt echter dat vrouwen in jaarlijks gemiddeld 2% meer rendement behalen dan mannen. Een van de redenen is dat vrouwen hun portefeuilles breder spreiden, door 23% meer vermogen in ETF’s aan te houden dan mannen. Daarnaast beleggen vrouwen 10% vaker via automatisch periodiek beleggen. Maar de analyse van Trade Republic brengt ook uitdagingen aan het licht: vrouwen beginnen gemiddeld twee jaar later met beleggen en met 30% minder vermogen dan mannen.