5 tips voor beter time management
Vrijwel iedereen die zelf zijn eigen werktijd in kan en moet delen, loopt er tegenaan: klussen die je niet op tijd afkrijgt. De schoen kan op diverse punten wringen. Wie vanuit huis werkt, zelfs al is dit in een eigen werkruimte, kan zich toch laten verleiden om even de socials te checken. Nog even de was te doen. Je bezighouden met het thuisfront – en zij houden zich bezig met jou. Allemaal afleidende factoren.
Maar niet alleen thuiswerkers hebben hier last van. Ook ZZP’ers met een eigen kantoor, of werknemers die solitair werken, lopen soms tegen een slechte planning aan. Je bent je eigen baas en er is gewoon geen directe controle. Je zult dus zelf de discipline op moeten brengen om je taken uit te voeren. Hoe je dat succesvol doet, nemen we hier met je door.
Gedisciplineerd en effectief werken, hoe plan je dat?
Iedereen heeft er weleens van gehoord: time management. Met een gedegen time management plan je jouw werkzaamheden vooraf. Om een volledig overzicht te krijgen hoe je dit exact aanpakt kun je ervoor kiezen een training time management te volgen: dit werkt namelijk heel inspirerend. Ontdek dat je er niet alleen voorstaat, andere ondernemers en werknemers lopen tegen dezelfde punten aan. Je leert van elkaar en je leert hoe jij jouw tijd optimaal benut.
Tip 1, grote projecten in behapbare brokjes verdelen
Een grote, complexe order binnen krijgen is fantastisch en tegelijkertijd een uitdaging. Deel de opdracht op in stukjes, prioriteiten eerst aanpakken en verdeel de taken die dit met zich meebrengt de komende weken. Wees daarbij vooral realistisch, plan niet meer in dan je aankunt of kunt delegeren en zorg dat je het overzicht behoudt.
Tip 2, maak van uitstel geen afstel
Vervelende taken alsmaar uitstellen en eerst de leukere werkzaamheden oppakken. Het geeft tijdelijk misschien een goed gevoel, maar toch blijft dat zeurderige gevoel maar op de achtergrond aanwezig: je moet eigenlijk ook nog die vervelende taak oppakken…. Het geeft onrust en wegduikgedrag. Pak eens eerst die vervelende klus op, doe het direct ’s ochtends. Als je dan klaar bent, zul je merken dat juist dat een echt goed gevoel oplevert.
Tip 3, op 2 vaste momenten privéberichten beantwoorden
Natuurlijk wil je even kijken bij het ontvangen van een privé bericht. Het kan immers belangrijk zijn. Maar is er niets ernstigs aan de hand, laat je dan niet continu afleiden. Reageer tweemaal per dag op privéberichten. Eenmaal rond 12.00 uur – de lunchbreak. En eenmaal rond 16.00 uur ’s middags. Tussentijds laat jij je niet meer afleiden.
Tip 4, online agenda bijhouden
Een to-do-list kun je prima aanleggen via je online agenda. Zo ontvang je telkens een melding wanneer een specifieke taak uitgevoerd moet worden. Maak ook in je online een to-do-list en hou je er ook echt aan.
Tip 5, deadlines maken
Het werk bestaat nu eenmaal niet altijd uit deadlines – en dat is tevens een valkuil. Zijn er geen deadlines, dan nodigt dat al snel uit om een tandje lager te werken. Als zelfstandig ondernemer werkt dat niet in je voordeel, het werkt demotiverend. Pak jezelf dus bij de kladden en stel deadlines, waar je je echt aan moet houden. Wedden dat dat al een stuk beter voelt?