Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
NAS100
US500
HONG KONG
EUR/USD
Bekijk koersen

CEO CM.com: focus gaat weer naar groei

CEO CM.com: focus gaat weer naar groei
18 okt 2024 om 16:14

 CM.com heeft in het derde kwartaal naar tevredenheid gepresteerd en inmiddels verschuift de focus weer naar groei. “Volgend jaar groei én de kosten onder controle houden”, zei CEO Jeroen van Glabbeek in gesprek met ABM Financial News.

Over de prestaties in het derde kwartaal is de topman “heel tevreden”.

“Het is belangrijk dat de EBITDA omhoog gaat.” Vrijdag verhoogde CM.com de outlook voor deze maatstaf voor dit jaar van 14 tot 18 miljoen euro naar 16 tot 18 miljoen euro.

Verder rekent CM.com voor de tweede helft van dit jaar rekent nog altijd op een positieve vrije kasstroom.

In de eerste zes maanden was de vrije kasstroom van CM.com nog 1,3 miljoen euro negatief, “maar we zijn al aardig onderweg”, zei de topman over de doelstelling. “Ergens dit jaar wordt het positief.”

De reden dat de outlook omhoog kon, was volgens Van Glabbeek vooral te danken aan de goede kostenbesparingen die CM.com realiseerde.

De genormaliseerde operationele kosten kwamen in het derde kwartaal uit op 16,4 miljoen euro, een verbetering van 19 procent op jaarbasis. Ook in de eerste zes maanden daalden de kosten al met 23 procent. Afgelopen kwartaal liep het aantal werknemers bij CM.com terug met 14 procent tot 676.

In heel 2024 zullen de genormaliseerde operationele uitgaven naar verwachting van CM.com  met minimaal 15 procent afnemen ten opzichte van 2023.

Inmiddels zitten de kosten volgens Van Glabbeek wel op een niveau “dat prima past”. Kortom, veel extra kostenbesparingen ziet de topman vanaf het huidige niveau niet meer.

“We groeiden vroeger veel harder, veel onstuimiger, dan heb je veel meer mensen nodig. Nu groeien we minder hard.” Dat betekent dat CM.com “niet meer zal snijden. Het moet nu uit de groei komen”.

In het derde kwartaal steeg de omzet met een bescheiden 3 procent. Toch kon de winst veel harder omhoog en steeg de brutowinst naar 21,1 miljoen euro, een record. Van Glabbeek merkte op dat de verkoopmix verbeterde. Er werden meer producten verkocht met een hogere marge, waardoor de winst harder opliep dan de omzet. “De omzet is dus wat minder belangrijk.”

Maar nu het huis op orde is “en de kosten goed onder controle” zijn, vindt Glabbeek het weer tijd voor groei. En dat zal ook terug te zien zijn in de outlook die CM.com voor 2025 zal formuleren, met meer aandacht voor de brutowinst. Die geeft een beter beeld dan de omzet, vindt Van Glabbeek, omdat de marges bij de verschillende productgroepen sterk uiteenlopen. En de CEO groeit liever iets minder hard in producten met een hoge marge, dan hard, maar met lagere marges.

Een belangrijke groeiaanjager voor 2025 is volgens Van Glabbeek AI. Daar is de afgelopen jaren veel in geïnvesteerd, en dat moet dit komend jaar echt gaan uitbetalen. Met de AI-producten van CM.com kunnen klanten aantoonbaar kosten besparen. Een bijkomend voordeel is volgens de CEO dat CM.com een Europees techbedrijf is. Amerikaanse concurrenten hebben doorgaans geen goed antwoord volgens Van Glabbeek als het gaat om bijvoorbeeld data-opslag. Een Europese speler die zich baseert op Europese regelgeving is dan voor veel Europese spelers een aantrekkelijke keuze, meent hij.

CM.com heeft ongeveer 100 mensen werken aan AI en dat is “vooruitstrevend” in Europa, meent hij. “We hebben dan ook een voorsprong.”


Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel:

Koers KPN

*

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.